De screening van een klant

De screening van een klant

Toen de eerste berichten van klanten binnen begonnen te komen, merkte ik al verschil in hoe ze me aanspraken. Als een klant me aansprak met Meesteres Louise, was het gelijk duidelijk dat de klant me serieus nam. Regelmatig begon een klant namelijk ook het gesprek met baby, lieverd, hey, Louise. Voor mij was dat een signaal dat ze vaak erotiek zochten en dat paste niet bij mij. Al doende leerde ik al snel het onderscheid maken. Maar toen dat voor mij eenmaal duidelijk was, wilde ik de stap zetten naar afspreken en een sessie organiseren met de klant. Hoe ga je dat dan doen?

Voor online werk, gebruik ik geen screening. Op de website Succesinsekswerk bieden ze een hele goede online screening workshop aan. Je kan dus altijd contact met hen opnemen. Ik werk zelf met een real life screening. Zodra een klant een real life sessie wil boeken, wil ik eerst kennismaken in het echt.

Dan nodig ik de klant uit voor een koffie in een lunchcafé. De tekst die ik dan naar de klant stuur is de volgende:

“Ik vind de klik erg belangrijk. Ik stel voor om een kopje koffie te gaan drinken om kennis te maken en te kijken of er een klik is. Hiervoor vraag ik een bijdrage van €100,-, met een aanbetaling van €50,-. Mocht de klik er zijn dan plannen we een nieuwe afspraak. Kun je overdag afspreken in (jouw stad)?”

Als de klant akkoord gaat met bovenstaande en de datum en het tijdstip is bepaald, geef ik aan dat ik een aanbetaling wil van €50,-. Ik doe dat eventueel via bol.com in de vorm van een tegoedbon. Zodra ik deze heb ontvangen, krijgt de klant duidelijke instructies van mij. Als deze instructies namelijk niet duidelijk genoeg zijn, kan het hier al misgaan.

De instructies heb ik als volgt opgesteld:

“Stuur vroeg in de ochtend en voor je vertrekt een berichtje. Als ik dit berichtje niet ontvang ga ik er vanuit dat onze afspraak niet doorgaat.”  (Dan weet ik dat ze de afspraak niet vergeten zijn en kan ik er zeker van zijn dat de kennismaking doorgaat en ik geen tijd investeer voor niets.)

“Neem iets roods mee, zodat ik jou kan herkennen. En vertel me dan ook in je bericht wat je meeneemt.”  (Hierdoor kan ik de klant herkennen en niet andersom. En als ik weet wat het rode item is, dan kan ik daar specifiek op letten.)

“Je neemt €50,- contant mee in een open envelop.”  (Sommige klanten vergeten contanten mee te nemen. En ik vraag om een open envelop, zodat ik het bedrag makkelijk en snel kan controleren.)

“De precieze locatie krijg je op de dag zelf.”  (Ze moeten eerst laten merken dat ze hun best doen en mijn tijd serieus nemen, voordat ze weten waar ze me gaan ontmoeten. Ik geef wel van tevoren de stad aan.)

“Je gaat binnen zitten en wacht op mij.” (Ik ben namelijk een keer een klant misgelopen omdat hij buiten rondjes liep, terwijl ik al binnen zat. Kortom: hoe duidelijker jij de voorwaarden stelt, hoe groter de kansen zijn dat je afspraak goed verloopt.)

Als ik een klik met iemand voel, mag hij een andere keer een sessie boeken. Als iemand te dominant voor mij is, te handtastelijk is of zich niet aan de afspraak houdt, dan mogen ze geen sessie bij mij boeken. Ons werk vraagt namelijk best veel en mensen vergissen zich daar vaak in. Je werkt met wederzijds vertrouwen, je draagt zorg voor jouw klant en je zoekt naar de overlap in het spel tussen jou en hen.

Mijn motto hierbij is, als ik niet voor mijn plezier met iemand wil werken, dan doe ik het niet. Zo hou ik meer ruimte over voor fijne klanten en hou ik mijn werk langer vol.

 

Afsluitend is natuurlijk de betaling, maar daar vertel ik volgende week meer over!

X – Meesteres Louise

https://x.com/meestereslouise